London Eye

London Eye är ett 135 meter högt pariserhjul på floden Themsens södra flodbank i London, från vilket man har en fantastiskt utsikt över London. Det uppfördes i anslutning till millennieskiftet och kallas därför även för The Millenium Wheel.

London Eye ligger mellan Westminster Bridge och Hungerford Bridge, i stadsdelen Lambeth, nära Jubilee Gardens västra sida.

När London Eye stod klart år 1999 var det världens högsta pariserhjul, ett rekord det fick behålla till år 2006 då det 158 meter höga pariserhjulet Star of Nanchang stod klart i Kina. En viktig skillnad mellan London Eye och Star of Nanchang är att London Eye endast stöds av en A-struktur på enda sidan. London Eye marknadsförs därför numera som ”The World’s Tallest Cantilevered Observation Wheel”.

Den formella öppningsceremonin för London Eye hölls på nyårsafton 1999, men på grund av ett tekniskt problem med kapslarna dröjde det till den 1 februari 2000 innan pariserhjulet började transportera passagerare och det öppnade inte för allmänheten förrän den 9 mars samma år.

Bland de turistattraktioner i Storbritannien som kräver att man löser biljett är London Eye en av de absolut populäraste sett till antalet besökare. Den 5 juni 2008 meddelades det att 30 miljoner passagerare nu hade åkt pariserhjulet sedan öppningen.

En åktur

Hjulet roterar med 26 cm per sekund, så att ett helt varv tar ungefär 30 minuter.

Hjulet stannar i normalfallet inte för att plocka upp passagerare, eftersom rotationen är så långsam att man kan kliva ombord ändå. Hjulet kan dock stannas om det finns behov för det, till exempel för personer som behöver extra tid för att ta sig ombord på ett säkert vis.

Som passagerare befinner man sig i en av 32 slutna luftkonditionerade kapslar. Varje kapsel representerar en av Londons stadsdelar (boroughs) och har plats för upp till 25 personer. Det finns sittplatser i kapslarna, men det är också tillåtet att promenera omkring. Det finns alltså inget krav på att man ska sitta fastspänd eller liknande.

Det går att hyra kapslar för privata sällskap.

År 2009 inleddes en omfattande uppgradering av kapslarna. Varje kapsel togs ned och transporterades på Themsen till Tillbury Docks i Essex för att renoveras.

Kort information om London Eye

Typ Pariserhjul
Öppnad för allmänheten 2000
Höjd 135 meter
Diameter 120 meter
Arkitektfirma Marks Barfield Architects
Arkitekter Frank Anatole
Nic Bailey
Julia Barfield
Steve Chilton
Malcolm Cook
David Marks
Mark Sparrowhawk
Ingenjörsfirma Arup Group Limited

Att besöka London Eye

Lokaltrafik

Tunnelbana (London Underground)

Närmsta tunnelbanestation är Waterloo, men Charing Cross, Embankment och Westminster är också nära.

Tåg (National Rail)

  • London Waterloo station
  • London Waterloo East station

Flodbåt (London River Services)

Thames Clippers och City Cruises stannar båda vid London Eye Pier.

Öppettider

Besök Londeye.com för aktuell information om öppettider. Pariserhjulet är vanligen öppet varje dag utom den 25 december, men tillfälliga stängningar för underhållsarbete förekommer. Första varvet sätter igång klockan 11:00 och sista varvet avslutas klockan 18:00.

Biljettpriser

En standardbiljett innebär 30 minuters åktur, plus inträde till 4D Cinema Experience. Den kostar i skrivande stund £25 för vuxna (16 år eller äldre) och £20 för barn i åldern 3-15 år. Barn under 3 år åker gratis.

Det går att köpa biljetterna billigare online hos Londoneye.com. Där finns också massor av olika specialerbjudanden, specialrabatter, paketpriser, osv.

Adress

The London Eye
Riverside Building
County Hall
Westminster Bridge Road
London, SE1 7PB

Trivia

Föregångaren

Föregångaren till London Eye är Great Wheel, ett pariserhjul som byggdes i London inför den stora utställningen Empire of India på Earls Court. Great Wheel öppnade för allmänheten den 17 juli 1895. Strukturellt hade det hämtat inspiration från Chicago Ferris Wheel i USA.

Great Wheel var 94 meter högt och hade en diameter på drygt 82 meter. Längs hjulet satt 40 vagnar som var och en hade plats för 40 passagerare.

När Great Wheel togs ur drift år 1906 hade det tagit emot över 2,5 miljoner passagerare. Sista gången hjulet användes var i samband med The Imperial Austrian Exhibition. År 1907 togs hela konstruktion ned.

Ljusen

I december 2006 byttes London Eyes belysning ut mot LED-lampor och färgsättningen styrs sedan dess digitalt. Tidigare hade man fluorescerande lampor vars färgade gel behövde bytas manuellt.

Coronation Capsule

Den 2 juni 2013 fick en London Eye kapsel namnet Coronation Capsule för att fira 60-årsjubileumet av drottning Elizabeth II:s kröning.